0.2.2. Okno hlavního dialogu
Previous Top Next


Při úspěšném nastartování aplikace se otevře Okno hlavního dialogu, výchozí okno při každé práci s aplikací.
Popíšeme jeho vzhled a základní ovládání, zejména postup, kterým uživatel vyhledá a spustí určitý konkrétní blok programu, uskutečňující požadovanou akci.

Okno hlavního dialogu je standardní okno Windows s pevným formátem. Nelze tedy měnit jeho rozměry, ale pokud je aktivní, můžeme ho přemísťovat na pracovní ploše (tažením za titulní lištu) nebo minimalizovat (levým z trojice ovladačů). Okno vypadá (schematicky) takto:

graphic

Titulní lišta okna obsahuje název programu a ovladače okna. Vzhledem k pevnému formátu okna není aktivní prostřední z ovladačů, který by standardně zajišťoval zvětšení okna na celou obrazovku.
V informační liště (ve spodní části okna) je vedle sebe umístěno celkem pět prvků.
První tři zleva - uživatel, firma a účetní období - slouží jako indikátory stavu. Pokud chceme stav změnit, klepneme na příslušný indikátor nebo stiskneme klávesovou kombinaci, uvedenou na obrázku.
Čtvrtý prvek - dnešní datum - indikuje stav systémových hodin v počítači a jeho změna z programu není možná.
Poslední prvek je tlačítko pro vyvolání nápovědy. Nemáme-li myš, docílíme stejného efektu klávesou
<F1>.
Předem však musíme upozornit, že ovládání programu bez myši je podstatně náročnější na zapamatování různých klávesových kombinací, zatímco ovládání pomocí myši je snadné, názorné a do značné míry intuitivní.

Uvnitř okna jsou naskládány záložky jednotlivých agend, pracovat však můžeme vždy jen s tou agendou, jejíž záložka je aktivní (v popředí). Potřebujeme-li aktivovat jinou záložku, jednoduše klepneme na její ouško. Pomocí klávesnice můžeme aktivovat sousední záložku vlevo stiskem
<Ctrl+PageUp> nebo vpravo stiskem <Ctrl+PageDown>. Opakováním této klávesové kombinace lze docílit aktivace libovolné záložky.

Aktivní záložka je rozdělena svislou čarou na dva panely. Zatímco myší lze ovládat kdykoliv kterýkoliv z panelů, z klávesnice je ovladatelný vždy jen jeden z nich - říkejme mu aktivní. Je-li právě aktivní levý panel - panel modulů, vypadá situace (schematicky) takto:

graphic

Moduly, které potřebujeme při práci s agendou, jsou na levém panelu uspořádány podle své povahy do sekcí, oddělených vodorovnými čarami. Kterýkoliv modul můžeme zvolit jednoduše tím, že na něj klepneme. Zvolený modul má pak ve svém kroužku puntík a jeho bloky se prezentují na pravém panelu - panelu bloků.
Pomocí klávesnice volíme modul ve dvou etapách. Napřed opakovaným stisknutím klávesy svislá šipka požadovaný modul zvýrazníme a pak zvýrazněný modul zvolíme stiskem klávesy
<Enter> nebo mezerníku. Máme-li zvolen požadovaný modul, můžeme aktivovat odpovídající panel bloků stiskem klávesy "šipka vpravo".
V následující ukázce je aktivní pravý panel:

graphic

Bloky zvoleného modulu jsou na pravém panelu opět uspořádány do sekcí podle své povahy. Sekce jsou odděleny vodorovnými čarami. Jeden z bloků je zvýrazněn tím, že jeho kostka je žlutá a název modrý. Kterýkoliv blok můžeme zvýraznit jednoduše tím, že klepneme na jeho název.
Pomocí klávesnice docílíme zvýraznění jiného bloku opakovaným tisknutím šipkových kláves. Každý stisk posune zvýraznění na sousední blok ve směru šipky na klávese. Pokud je však zvýrazněn blok na levé straně panelu a stiskneme klávesu šipka vlevo, dojde k aktivaci panelu modulů (levého panelu).
Potřebujeme-li se zvýrazněným blokem pracovat, otevřeme ho stisknutím klávesy
<Enter> nebo mezerníku. Pomocí myši otevřeme libovolný blok klepnutím na jeho kostku, bez ohledu na to, zda byl zvýrazněn nebo ne.

Poznámka:
Z předcházejícího popisu vyplývá, že z klávesnice lze ovládat vždy jen ten panel, který je právě aktivní. Pro myš toto omezení neplatí, protože si automaticky aktivuje panel, na kterém je použita. Při práci s myší tedy nemusíme stále sledovat, který panel je právě aktivní, stačí pouze "ukázat a klepnout".

Podle charakteru otevíraného bloku nastane některá z těchto situací:
- Blok představuje přímo práci s některou tabulkou. V takovém případě se otevře okno s jejím prohlížečem.
Prohlížeče jako základní nástroj přístupu k datům a práci s nimi popisuje kapitola 0.3.

- Blok otevírá dialogové okno, které umožní zadat požadavky uživatele na další akci, například kriteria pro výstupní sestavu.
Dialogová okna a jejich používání popíšeme v kapitole 0.2.3.

- Blok představuje výběr z nabídky několika akcí, výstupů a podobně. Program zobrazí okno s tlačítky opatřenými nápisy, které stručně charakterizují vyvolávanou činnost.