0.2.3. Dialogová okna
Previous Top Next


Dialogová okna slouží ke komunikaci uživatele s programem. Aplikace pracuje s několika typy dialogových oken. Nejprve popíšeme ta, jejichž prostřednictvím program uživatele informuje nebo žádá rozhodnutí, pak ta, která umožňují pracovat s daty.

1. Informativní dialogy

Program rozlišuje dva typy informativních oken:
Upozornění: na problém, který neznemožňuje provést nějakou akci, ale může způsobit potíže později, například pokles volného místa na pevném disku pod určitou mez:

graphic

Chyba: informace o problému, který znemožňuje úspěšně dokončit některou akci:

graphic

V obou případech uživatel nemá jinou možnost než vzít informaci na vědomí a dialogové okno odstranit klepnutím na ovladač "křížek", tlačítko
Zavřít nebo klávesou <Esc>.

2. Rozhodovací dialogy

Vyžadují od uživatele rozhodnutí mezi Ano a Ne:

graphic

Výběr provádí stisknutím tlačítka nebo klávesovou kombinací
<Alt + A> nebo <Alt + N>.

3. Editační dialogy

Zde shrneme všechny ostatní typy dialogových oken, využívané zejména při definování nových objektů a jejich úpravách a při zadávání požadavků na akce, které má program provést (parametry výstupních sestav, rozhodnutí o dalším postupu).
Dialogová okna obsahují řadu ovládacích prvků, jejich funkce popíšeme.

Pole pro zadávání hodnot


graphic


Prosté políčko: vyskytuje se tam, kde má uživatel určit například název sestavy, počet opakování a podobně.
Variantou prostého políčka je políčko pro číselné hodnoty, opatřené na pravém okraji dvojicí ovládacích trojúhelníčků pro zvyšování a snižování hodnoty v poli. Hodnotu lze zadat přímo pomocí klávesnice i "navolit" pomocí ovladačů. V aplikaci HORRYWIN se tento typ pole dosud nevyskytuje.

Políčko se seznamem: Klepnutím na trojúhelníček rozvineme seznam hodnot, kterých může pole nabývat - seznam bývá pevně dán autory programu. Obvykle lze mezi možnými hodnotami přepínat i pomocí klávesnice mezerníkem nebo stisknutím počátečního písmene.

Kombinované políčko: hodnotu v poli můžeme zadat přímo z klávesnice, Kontroluje se její existence v navazující tabulce (číselníku). Klepnutí na ikonu seznamu otevře prohlížeč číselníku, uživatel v něm může hodnotu vyhledat a přenést do pole nebo naopak (má-li dostatečná přístupová práva) doplnit číselník.

Vypínače, přepínače a posuvníky


graphic

Vypínače
Slouží k nastavování variant tam, kde připadají v úvahu dvě navzájem se vylučující možnosti. Klepnutím myší možnost zaškrtneme nebo zaškrtnutí zrušíme.

Vícestavové přepínače
Bývají použity tam, kde jde o výběr z více navzájem se vylučujících možností. Klepnutí na (prázdný) kroužek některé z možností jej označí černou výplní a zároveň se vyprázdní dosud vyplněný kroužek.

Posuvníky s jezdcem
Nejsou v dialogových oknech příliš časté, pomáhají při výběru z většího počtu hodnot. Výběr sice uskutečníme klepnutím na zvolenou hodnotu, posuvník však potřebujeme k tomu, aby se požadovaná hodnota vůbec objevila v okénku a mohli jsme ji vybrat. S posuvníkem lze pohybovat jak tažením za jezdec, tak klepnutím na trojúhelníček nebo stisknutím trojúhelníčku (se správnou orientací).

Další ovládací prvky

V dialogových oknech se dále vyskytují zejména tlačítka, popsaná texty nebo opatřená ikonami. Téměř vždy jsou zastoupena tlačítka Uložit a Zrušit často se využívají i tlačítka Další a Zpět. Jejich účel je obvykle zřejmý, podle potřeby jej objasníme tam, kde se s nimi v popisu setkáme.