Dialogová okna slouží ke komunikaci uživatele s programem. Aplikace pracuje s několika typy
dialogových oken. Nejprve popíšeme ta, jejichž prostřednictvím program uživatele informuje nebo
žádá rozhodnutí, pak ta, která umožňují pracovat s daty.
1. Informativní dialogy
Program rozlišuje dva typy informativních oken: Upozornění: na problém, který neznemožňuje provést nějakou akci, ale může způsobit potíže
později, například pokles volného místa na pevném disku pod určitou mez:
Chyba: informace o problému, který znemožňuje úspěšně dokončit některou akci:
V obou případech uživatel nemá jinou možnost než vzít informaci na vědomí a dialogové okno
odstranit klepnutím na ovladač "křížek", tlačítko Zavřít
nebo klávesou <Esc>.
2. Rozhodovací dialogy
Vyžadují od uživatele rozhodnutí mezi Ano a Ne:
Výběr provádí stisknutím tlačítka nebo klávesovou kombinací <Alt + A>
nebo <Alt + N>.
3. Editační dialogy
Zde shrneme všechny ostatní typy dialogových oken, využívané zejména při definování nových
objektů a jejich úpravách a při zadávání požadavků na akce, které má program provést
(parametry výstupních sestav, rozhodnutí o dalším postupu).
Dialogová okna obsahují řadu ovládacích prvků, jejich funkce popíšeme.
Pole pro zadávání hodnot
Prosté políčko: vyskytuje se tam, kde má uživatel určit například název sestavy, počet
opakování a podobně.
Variantou prostého políčka je políčko pro číselné hodnoty, opatřené na pravém okraji dvojicí
ovládacích trojúhelníčků pro zvyšování a snižování hodnoty v poli. Hodnotu lze zadat přímo
pomocí klávesnice i "navolit" pomocí ovladačů. V aplikaci HORRYWIN se tento typ pole dosud
nevyskytuje.
Políčko se seznamem: Klepnutím na trojúhelníček rozvineme seznam hodnot, kterých může
pole nabývat - seznam bývá pevně dán autory programu. Obvykle lze mezi možnými hodnotami
přepínat i pomocí klávesnice mezerníkem nebo stisknutím počátečního písmene.
Kombinované políčko: hodnotu v poli můžeme zadat přímo z klávesnice, Kontroluje se její
existence v navazující tabulce (číselníku). Klepnutí na ikonu seznamu otevře prohlížeč číselníku,
uživatel v něm může hodnotu vyhledat a přenést do pole nebo naopak (má-li dostatečná
přístupová práva) doplnit číselník.
Vypínače, přepínače a posuvníky
Vypínače
Slouží k nastavování variant tam, kde připadají v úvahu dvě navzájem se vylučující možnosti.
Klepnutím myší možnost zaškrtneme nebo zaškrtnutí zrušíme.
Vícestavové přepínače
Bývají použity tam, kde jde o výběr z více navzájem se vylučujících možností. Klepnutí na
(prázdný) kroužek některé z možností jej označí černou výplní a zároveň se vyprázdní dosud
vyplněný kroužek.
Posuvníky s jezdcem
Nejsou v dialogových oknech příliš časté, pomáhají při výběru z většího počtu hodnot. Výběr sice
uskutečníme klepnutím na zvolenou hodnotu, posuvník však potřebujeme k tomu, aby se
požadovaná hodnota vůbec objevila v okénku a mohli jsme ji vybrat. S posuvníkem lze pohybovat
jak tažením za jezdec, tak klepnutím na trojúhelníček nebo stisknutím trojúhelníčku (se správnou
orientací).
Další ovládací prvky
V dialogových oknech se dále vyskytují zejména tlačítka, popsaná texty nebo opatřená ikonami.
Téměř vždy jsou zastoupena tlačítka Uložit a Zrušit často se využívají i tlačítka Další a Zpět.
Jejich účel je obvykle zřejmý, podle potřeby jej objasníme tam, kde se s nimi v popisu setkáme.