1.0.5.1.1. Uživatelé a práva
Previous Top Next


Aplikace HORRYWIN umožňuje nastavit práva uživatelů na různé typy přístupu k datům (právo vkládat, opravovat nebo mazat záznamy v tabulkách) i k dalším objektům (prohlížeče, tiskové sestavy, číselné řady) selektivně podle agend, tabulek a dokonce jejich jednotlivých sloupců.
Uživatel například může mít právo vkládat opravovat i mazat doklady agendy účetnictví, ale nemá přístup k dokladům jiné agendy. Právo měnit nastavení prohlížečů, tiskových sestav nebo číselných řad bývá vyhrazeno jen úzkému okruhu uživatelů.
Objasníme práci s číselníkem uživatelů a obecné zásady pro definování jejich práv.

1. Uživatelé
Při vkládání informací o novém uživateli v dialogu Správce nastavení nejprve v zobrazené struktuře zvýrazníme řádek Uživatelé. Z editačních tlačítek je aktivní pouze tlačítko "Přidat", které otevře dialogové okno pro vložení nového uživatele:


graphic


Dialog obsahuje 3 záložky, záložka Skupiny není dosud využita a Aplikační obsahuje pouze pole pro zadání čísla účetního měsíce.
Většina údajů se vkládá na záložce Obecné:
- Uživatel/Skupina: volíme z možností Uživatel / Skupina, ve druhém případě z dialogového okna zmizí pole pro zadání a ověření hesla
- Přihlašovací jméno: obvykle zkratka, kterou se bude uživatel přihlašovat ve
vstupním dialogu
-
Číslo: program zjistí nejvyšší dosud použité číslo a nabízí číslo o 1 vyšší - nedoporučuje se měnit je.
- Plné jméno: jméno uživatele, které se bude zobrazovat například v informační liště.
- Poznámka: lze zapsat vysvětlující text.
- Heslo, Potvrzení hesla: chceme-li, aby byl vstup uživatele chráněn heslem, zapíšeme je do obou polí. Program zobrazuje místo znaků pouze hvězdičky, kontroluje shodu obou zápisů a pokud se shodují, považuje heslo za platné od okamžiku zápisu až do případné změny. V případě skupiny uživatelů se s používáním hesla nepočítá.
Nově zapsaný uživatel se v seznamu objeví teprve při novém rozvinutí větve Uživatelé. Nemá také dosud nastavena žádná práva, to je úkolem jiné větve programu.
Obdobně probíhá i oprava existujícího uživatele.
Nového uživatele lze zapsat (nebo stávajícího opravit či vymazat) všude, kde nastavujeme přístupová práva, záleží pouze na právech uživatele, který změny provádí. Postup je stejný jako v dialogu Správce nastavení.

2. Úrovně při nastavování práv
Práva uživatele lze nastavovat na třech úrovních:
- Nejvyšší - pro celou aplikaci na záložce Práva v dialogu Nastavení programu.
- Střední - pro jednotlivou agendu na záložce Práva v dialogu Nastavení agendy, který se otevře při zvýrazněném řádku příslušné agendy stisknutím tlačítka "Oprava" nebo klávesy
<Enter>.
- Nejnižší - pro konkrétní tabulku a podle potřeby až její jednotlivé sloupce na záložce Práva v dialogu Nastavení tabulky. K otevření tohoto dialogu je nejprve třeba rozvinout strukturu tabulek agendy, do které tabulka patří, zvýraznit řádek s názvem tabulky a stisknout tlačítko "Opravit" nebo klávesu
<Enter>.
Pokud pro tabulku existují číselné řady, lze nastavovat i
přístupová práva k číselné řadě - kapitola 0.4.4.2. - vztahuje se jen k právu na výběr dat, přidání, opravy a výmaz dokumentu patřícího do číselné řady.

Na všech úrovních najdeme na záložce Práva seznam uživatelů s právy, nastavenými na aktuální nebo vyšší úrovni. Seznam nastavených práv ve zkratkách je uveden v závorce za jménem uživatele. Pro vztahy mezi právy zadanými na vyšší a nižší úrovni platí tato obecná pravidla:
- Práva nastavená na vyšší úrovni platí i pro všechny nižší úrovně, pokud na nižší úrovni nenastavíme práva jinak.
- Práva zadaná na vyšší úrovni se při nastavování nižší úrovně zobrazují, opticky jsou v seznamu odlišena šedým textem, před kterým jsou navíc umístěny tři tečky. Použijeme-li na takovém řádku tlačítko "Opravit", zobrazí se nastavená práva bez možnosti změny.
- Na nižší úrovni můžeme stejnému uživateli nastavit nová práva a to jak rozsáhlejší, tak i zúžená. Pro danou úroveň pak platí jen ta práva, která vidíme v seznamu. Výmazem práv zadaných na nižší úrovni se obnoví platnost práv z vyšší úrovně.
V ukázce bylo uživateli "zájemce o předvedení", který měl z nejvyšší úrovně všechna práva, kromě práva nastavovat prohlížeče (horní část obrázku) pro agendu obchod a sklady povolen pouze výběr dat a nastavování prohlížečů (dolní část). Před změnou v nastavení práv na úrovni agendy se uživatel zobrazuje "šedivý s tečkami" a s osmi zkratkami práv v závorce. Po zadání práv na úrovni agendy se zobrazí v černém provedení a bez "teček"se zkratkami dvou zvolených práv. Za tohoto nastavení se uživatel bude moci podívat na data agendy případně nastavovat prohlížeče, ale program mu v této oblasti dat nedovolí nic jiného:


graphic


3. Nastavení práv uživatele
Práva uživatele, jehož řádek je v seznamu zvýrazněný, lze zrušit tlačítkem "Vymazat" nebo opravovat v dialogu, který se otevře po stisknutí tlačítka "Opravit" nebo klávesy
<Enter>.
Po stisknutí tlačítka "Přidat" (klávesy
<Insert>) vkládáme nová práva pro dalšího uživatele. Program zobrazí seznam uživatelů, ze kterého vybereme klepnutím. Uživatele, který dosud není zapsán, můžeme v této chvíli přidat postupem ze začátku této kapitoly.
Po potvrzení zvoleného uživatele tlačítkem
OK program zobrazí dialog, ve kterém je aktivní záložka Základní - na ní nastavíme základní práva uživatele "zapínáním" a "vypínáním" vypínačů u názvů práv:


graphic


Jednotlivá práva mají tyto významy:
- Výběr dat: právo nahlížet do tabulek prostřednictvím prohlížečů. Není-li nastaveno, do některých prohlížečů se uživatel vůbec nedostane, jiné se zobrazí prázdné.
- Přidání dokumentu
- Oprava dokumentu
- Výmaz dokumentu: trojice práv na různé typy přístupu k dokumentům - ne každý uživatel s právem vkládat dokumenty musí mít i právo je opravovat nebo dokonce mazat
- Správce: právo zapisovat nové uživatele, přidělovat a měnit jejich práva - samozřejmě i svá vlastní. Vztahuje se k úrovni, na které bylo právo správce nastaveno (a úrovně nižší). Získal-li uživatel práva správce například na úrovni konkrétní agendy (a jinde ne), nemá práva správce pro celou aplikaci ani pro jinou agendu.
- Nastavení prohlížečů
- Nastavení číselných řad
- Nastavení výstupních sestav: právo měnit nastavení těchto objektů by mělo být vyhrazeno pro uživatele vybavené hlubšími znalostmi aplikace, neboť změny ovlivní práci všech ostatních.
Kromě základních práv se na jednotlivých úrovních nastavují i další práva, která popíšeme v dalších kapitolách:

Související témata:
1.0.6.1.2.
Nastavení programu
1.0.6.1.3.
Nastavení firmy
1.0.6.1.4.
Nastavení agend a databází.
0.4.4.2.
Přístupová práva v číselných řadách