Práci s objednávkami u dodavatelů můžeme rozdělit do 3 kroků:
- pořízení a tisk objednávky případně její další editace
- sledování stavu vykrytí
- příjem zboží z dodavatelské objednávky
1. Editace objednávky
Při editaci dokladu dodavatelské objednávky pracujeme s formulářem, který má několik záložek.
Editace údajů a informace dostupné na záložkách Řádky, Ceny, Slevy/přirážky se v hlavních
rysech shodují s běžnými doklady obchodu a skladů.
Záložka Hlavička obsahuje navíc pole pro zadání informací podstatných pro zápis a zpracování
objednávky. Odlišná jsou také některá tlačítka v rámu okna s formulářem pro editaci objednávky:
Záložka Hlavička
Většina údajů se zadává dle obecného popisu v kapitole Doklady obchodu a skladů.
Požadované údaje:
- Adresy dodavatele
- Termín dodání: pole pro požadované datum dodávky.
- Objednáno: po zapnutí vypínače se zaznamená aktuální datum a čas, lze poznačit klíč
pracovníka, který objednával. Zapnutím vypínače se stav objednávky přepne z Nabídka na Objednáno a MN ZJ realizováno z řádků objednávky zapíší do registru dodavatelských
objednávek. V infu nad řádkem se toto množství ukazuje v poli Objednáno dodavatelsky.
- kopírováním řádků dle přesného množství z objednávek odběratelských
Kopírování řádků dle množství na stavu skladu
Tato funkce je zprovozněna pro stavové typy registru Nový nebo VIEW.
V prvním řádku na poli Položka vyvoláte seznam (lze klávesou F4) skladových položek a
přepnete se na záložku Stavy objednávek dodavatelských.
Tam si uživatel může připravit prohlížeč, kde do sloupce Množství si vypočítá požadované
množství k objednání.
Označením řádků se řádky zkopírují do dokladu objednávky, kde je lze následně libovolně
upravovat.Pokud je v nastavení agendy Obchod a sklady zaškrtnuto
Nesoučtovat řádky, jsou
natažené řádky jednotlivě, jinak se provede nasoučtování Množství dle skladu a položky.
Natažené řádky se prochází, dle položky a koncového místa v hlavičce
se vyhledá Minimalni nákupní množství z OCiPoD a pokud je větší než dosazené
množství ZJ realizované v řádku, tak se doplní
Kopírováním řádků dle přesného množství z objednávek odběratelských
Tato funkce je zprovozněna pro stavové typy registru Nový nebo VIEW.
V číselné řadě dodavatelských objednávek je nutno nastavit Použít ceník nový na Množstevní
z položky a zapnout v Dalším nastavení Povolit zápis termínů v OO= ANO.
V prvním řádku na poli Položka vyvoláte seznam (lze klávesou F4) skladových položek a
přepnete se na záložku Deník skladových pohybů.
Tam si uživatel může připravit prohlížeč, kde do sloupce Množství si vypočítá požadované
množství k objednání.
Uživatel označí požadované řádky a klávesou Enter je zkopíruje do řádků dodavatelské
objednávky. Při kopírování se nasoučtuje dle Položky a Skladu údaj Množství ZJ realizované.
Do Skladové ceny/ZJ v Kč se natáhne z položky množstevní nákupní cena/ZJ v Kč dle
požadovaného množství. Dočasně budou v řádcích termíny uloženy řádky dle klíče objednávek
odběratelských a čísel řádků.
Obsluha může měnit Množství ZJ realizované, v případě, že Množství ZJ realizované sníží pod
množství z objednávek odběratelských, program neumožní uložení tohoto dokladu.
Postup v tomto případě:
obsluha vymaže řádky z dodav. obj. a znovu je nakopíruje z objednávek odběratelských
ponížené.
Toto nezahrnuje kontrolu na minimální nákup.
Zápis do objednávky odběratelské
Při uložení nové dodavatelské objednávky se řádky termínů překopírují do řádků termínů
objednávek odběratelských a v objednávce dodavatelské se pomocné řádky vymažou.
Klíč dodavatelské objednávky zapíše včetně množství do objednávky odběratelské. Zápis se
provede do řádků (Termíny dodání) automaticky a zároveň se změní v hlavičce objednávky v
protokolu datum a čas poslední opravy (v případě otevření odběratelské objednávky bude
uživatel upozorněn na zápis dokladu po síti a bude muset objednávku znovu načíst).
V případě opravy již uložené dodavatelské objednávky lze vymazat řádek s položkou, v tom
případě se vymaže řádek z termínu dodání s číslem dod. objednávky, uživatel může řádky znovu
z deníku vybrat. Nejsou řešeny další změny množství v objednávkách odběratelských a následné
kontroly.
2. Sledování stavu objednávky
V modulu Skladová evidence najdeme blok Stavy dodavatelských objednávek. Zobrazí
prohlížeč tabulky Stavy termínů dodání, který standardně zobrazuje všechny nevykryté (nebo i
"nepřesně vykryté") dodavatelské objednávky s informací o množství původně objednaném,
dosud dodaném a zbývajícím. Při vhodném nastavení může zobrazovat všechny dodavatelské
objednávky, výběry vykrytých a nevykrytých mohou zajistit dolní záložky.
Také výpis skladové karty typu OB1 nebo OB2 informuje o stavu objednávání jednotlivé položky.
3. Vykrytí objednávky v příjemce
Založíme nový doklad příjemky, do hlavičky vyplníme shodné adresy jako v dodavatelské
objednávce. V prvním řádku na poli Položka vyvoláme seznam (lze klávesou F4) skladových
položek a přepneme se na záložku Stavy objednávek dodavatelských.
V prohlížeči budou zobrazeny řádky zboží pro dodavatele z hlavičky příjemky a lze omezit pouze
na dosud nevykryté řádky (do prohlížeče si uživatel zadá podmínku Množství>0).
Je třeba označit všechny řádky se zbožím, které přišly na příjemce (je možné označit i zboží z
více objednávek dodavatelských) a program je zkopíruje i s nevykrytým množstvím do příjemky a
do řádků na záložce Termíny dodání.
Dle nastavení údaje Nesoučtovat řádky příjmu z OD na agendě
Obchod a sklady se liší
kopírování řádků:
NE - každý řádek ze stavů OD se kopíruje do nového řádku v příjemce
ANO - do příjemky se sumarizují řádky dle skladu a položky
Pokud se aktuálně příjmované množství liší od původně objednaného, opravíme je do řádků
dokladu podle skutečnosti.
Dle nastavení údaje V PE ponechávat množství z OD na agendě
Obchod a sklady se liší
opravy množství z řádků do řádků termínu dodání:
NE - při ručním ponížení MN v řádku příjemky se poníží i MN v řádcích Termíny dodání
ANO - při ručním ponížení MN v řádku příjemky se nemění MN v řádcích Termíny dodání