1. Deník
Prohlížeč řádků dokladů majetku, v jehož liště nástrojů můžeme určit jednotlivé účetní měsíce
nebo možnost Všechny a můžeme pro zobrazení zvolit jednotlivý typ dokladů nebo možnost Vše.
2. Registr dokladů majetku
Prohlížeč se dvěma záložkami.
- Záložka Stavy:
Prohlížeč tabulky Registr dokladů (cen) majetku, který obsahuje pro každou položku (kartu)
majetku a všechny měsíce od 0 po 14 a "pracovní" (t.j. z aktuálního měsíce) údaje o cenách
účetních a daňových - o vstupní ceně, oprávkách, odpisech, technickém zhodnocení a
zůstatkové ceně. Dává možnost výpisů pohybů v jednotlivých měsících kombinovaných s
aktuálním stavem.
- Záložka OS:
Prohlížeč tabulky Řádek karty majetku - OS: údaje o zařazení majetku podle organizační
struktury v jednotlivých měsících.
3. Změny majetku za kartu
Blok otevře dvojitý prohlížeč karet majetku (horní část) a řádků dokladů (dolní část), vztahujících
se k aktivní kartě z horního prohlížeče.
V liště nástrojů prohlížeče karet majetku najdeme tlačítka, která po zadání požadavků na obsah
sestavy a na její formu (standardní dialog "Omezení pro tisk") vytvoří náhledy sestav:
Doklady za kartu: náhled sestavy všech dokladů, vztahujících
se k aktivní kartě.
Tisk karty: náhled inventární karty položky majetku
z aktivního řádku.
Odpisový plán: pro aktivní kartu vytvoří sestavu
odpisového plánu na aktuální rok a dalších 9
let.
4. Sestavy
Blok otevře okno se 4 záložkami, každá z nich obsahuje tlačítka, která spouštějí vytvoření
tiskových sestav.
Záložka Karty
Obsahuje tlačítka:
- Karty redukovaně, Karty kompletně: lze zadat interval čísel karet majetku a zvolit, zda
tisknout změny, historii cen, historii TZ, daňové ceny, zda stránkovat za kartu. Karty kompletně
nabízejí i tisk poznámky. Vytvoří sestavu podrobných informací o položce majetku a jejích
změnách.
- Historie cen: pro zadaný interval čísel karet majetku a roků lze zvolit tisk i daňových cen, tisk
karet bez historie a stránkování. Sestava obsahuje informace, které najdeme na kartách na
záložce Historie
- Technické zhodnocení: pro zadaný interval čísel karet lze zvolit tisk i karet bez TZ, tisk historie
TZ, tisk TZ zadaného do karty a stránkování. Sestava obsahuje informace, které najdeme na
kartách na záložkách Historie TZ, případně Odpisování - údaje o TZ v minulosti.
- Vyřazené karty: lze zvolit výběr podle typů vyřazených karet, čísel dokladů vyřazení, čísel
karet, druhů pohybu pro vyřazení, účetních měsíců vyřazení. Volitelně se tiskne výše prodejní
ceny nebo výše náhrad.
Záložka Invent. soupis
Obsahuje tlačítko:
- Inventární soupis: nabízí tisk inventarizačních sestav v různých tříděních s možností vybrat
potřebmé intervaly čísel karet, účtů majetku, středisek, činností, míst uložení. Lze volit tisk i
vyřazených karet, tisk data zařazení, třídy, ZC místo údaje o oprávkách.
Pomocí záložky Komise můžeme určit, zda se na sestavě budou tisknout inventarizační komise,
zadat předsedu a 2 členy, datum a 1 řádek textu.
Záložka Doklady
Obsahuje tlačítka:
- Doklady: po zadání výběrových kritérií (typ, čísla dokladů, karet, druhů pohybů, účetních
měsíců) a dalších požadavků na sestavu a po dialogu "Omezení pro tisk" vytvoří náhled sestavy
dokladů majetku.
- Protokoly: Lze tisknout Protokoly k dokladům zařazení, vyřazení, technického zhodnocení
nebo všechny hromadně pro zadané intervaly dokladů, karet a skupin karet.
Záložka Ostatní
Obsahuje tlačítka:
- Přehled majetku: po zadání třídících a výběrových kritérií (čísla karet, střediska, třídy, obory od
- do), požadavků na stránkování, tisk vyřazených karet, daňových cen, délky názvů, vypisování
jednotlivých stupňů OS a po dialogu "Omezení pro tisk" vytvoří náhled sestavy.
- Odpisový plán: obsluha zvolí pro jaký interval roků se mají tisknout odpisové plány, nastaví
intervaly čísel karet a zvolí třídění podle odpisové skupiny nebo podle účtu. Dále určí, zda
tisknout odpisy účetní, daňové nebo obojí a zda tisknout jen karty s odpisy. Program propočte
odpisy zadaných položek majetku ve zvolených letech a vytvoří sestavu. Sestava může mít
maximálně 5 sloupců pro účetní roky, delší interval je nutno vhodným způsobem rozdělit na
intervaly maximálně po 5 letech.
5. Zaúčtování majetku
Program umožňuje dva způsoby zaúčtování: pomocí textového spojovacího souboru a "rychlé"
zaúčtování.
Zaúčtování agend obecně popisuje kapitola 1.7.2.2. Spojovací soubory.
V modulu Majetek najdeme dva bloky sloužící k zaúčtování: Spojovací soubor do účta
Slouží k vytvoření textového spojovacího souboru. Úvodní dialog umožňuje nastavit adresář do
kterého má být soubor vytvořen a určit číslo dávky. Standardně je to oblast
"c:\HORRYRR\UCTO\SPOJUCMM", při přenosu na jiný počítač disketou nastavíme jako cílovou
oblast např. "a:\".
Vytvoření souboru proběhne automaticky.
Výpis zaúčtování majetku
Aplikace otevře prohlížeč tabulky dávek v oblasti spojovacích souborů do účetnictví pro aktuální
měsíc. Možnosti práce s dávkami jsou popsány v kapitole 1.7.2.2.1. Zaúčtování agend. Kapitola
obsahuje i popis postupu při "rychlém" zaúčtování.