1.0.1.3. Prodejky - hlavička
Previous Top Next


Pokud je pro číselnou řadu prodejek nastaveno automatické číslování, program naplňuje číslo dokladu podle
číselné řady a nelze je přepsat. Při ručním číslování číselné řady musí číslo dokladu vložit uživatel.

Postupně procházíme pole:
- pořadí dokladu: pole za lomítkem - většinou se využívá pouze pro objednávky.
- Druh dokladu: volíme výsledný druh daňového dokladu, do kterého prodejka vyústí. Implicitně Běžný, další možnosti jsou Zjednodušený / Vrubopis / Dobropis / Storno / Záloha. Změna druhu dokladu na Storno neznamená automatickou změnu kladných hodnot na záporné, uživatel je musí sám zadat v řádcích dokladu.
- Účtováno: implicitně systémové datum.
- VS, PS: variabilní symbol a párovací symbol. Využijí se, pokud pro párování odběratelského saldokonta používáme složitější systém než je obvyklé párování podle čísla faktury. Lze přednastavit v číselné řadě prodejek jejich způsob plnění.
- Druh vazby: implicitní hodnota Není, další možnosti jsou NN (nezaúčtovaný nákup) / DN (doprovodné náklady) / Interní dobropis / ONN / PK (příjem do komise), VE, OZ, Záloha s DPH, N-záloha. Pro prodejky se nejčastěji ponechává implicitní hodnota Není.

U druhů dokladu Dobropis, Vrubopis a Storno se ukáže druh vazby VE a zpřístupní se pole pro výběr čísla dokladu, ke kterému chceme Dobropis, Vrubopis nebo Storno vystavit. Pokud jej zadáme, naplní se po potvrzení řádky nového dokladu obsahem řádků dokladu vazby s množstvím u Dobropisu a Storna násobeným (-1), u Vrubopisu původním - lze přepsat podle potřeby.
Druh Záloha - doklad slouží jako podklad pro zaplacení zálohy, neznamená skutečný pohyb ve skladu, proto se nezapisuje do stavů registrů.
Po zaplacení zálohové faktury při vkládání "definitivní" prodejky použijeme druh vazby OZ - odúčtování zálohové faktury. Vybereme příslušný doklad druhu Záloha. Program přenese jeho řádky do nového dokladu a vytvoří navíc poslední řádek, kde odečte celou částku zálohy. Lze samozřejmě přidávat či měnit takto připravené řádky.
Odúčtovat zálohu lze i v řádku dokladu: stisknutí klávesy <F4> na klíči zálohové faktury vyvolá prohlížeč zálohových faktur - z vybrané faktury se "přetáhne" částka zálohy a párovací symbol, ale ne řádky dokladu.

Následuje trojice odkazů do číselníku Adresář, pro každý z údajů program nabízí pro výběr ze seznamu jen určitou podmnožinu záznamů s potřebnými vlastnostmi. Současně lze přidat nový záznam zákazníka. Vždy je zobrazena jen jedna adresa, další dvě můžeme vyvolat do popředí pomocí záložek:
- Místo odběru: pro výběr se nabízí seznam adres, které jsou i "Koncovými místy", t.j. místy pro příjem nebo dodávku zboží. Pokud vybereme adresu, program naplní i adresy na dalších dvou záložkách podle vnitřních vazeb adresáře.
- Adresát: výběr ze seznamu adres, které mají zapnutý příznak "Adresát", jsou tedy určeny pro příjem faktur.
Další vysvětlení ke vztahům mezi jednotlivými adresami firmy v adresáři v kapitole -
Adresy.
- Plátce: výběr ze seznamu "Hlavních" adres - sídel firem. Doplní se automaticky adresa plátce, pořadí má "000"
- Zástupce: může přebírat z adresy odběratele.
- Kontaktní osoba: z adresy Místo odběru se automaticky zkopíruje kontaktní osoba č. 1. Pokud chceme vybrat jinou kontaktní osobu, musíme rozkliknout výběr editačního dialogu Kontaktní osoba a vybrat požadovanou osobu.
- DP: pole odkazuje na číselník druhů pohybu. Klepnutí na ikonu seznamu otevře prohlížeč číselníku druhů pohybu kde program nabízí pouze pohyby typu "VE-výdej externí/prodej)".
- Sklad: má význam pouze u prodejů skladových položek.
- TO: typ obchodu, může sloužit k rozlišování podle speciálních firemních kritérií, u prodejek např. podle rozvozové linky - pole odkazuje na vlastní (uživatelský) číselník typů obchodů.
- Matrice: odkaz na číselník matric - návody, které usnadňují práci, pokud se často fakturují dodávky sestavené ze stejného výběru položek. Pokud zvolíme matrici, program žádá potvrzení a pak naplní řádky prodejky podle návodu v matrici. Obsluha v řádcích doplňuje množství, případně opraví vše, co je v konkrétní dodávce proti matrici změněno. Řádky s nulovým množstvím lze odstranit stisknutím tlačítka
Maž 0 v dolní části formuláře.
- Obj./HS: číslo hospodářské smlouvy, objednávky a pod. Kopíruje se z adresy.
- Fakturační místo: odkaz na číselník fakturačních míst využijeme, pokud hodláme fakturaci sledovat i podle tohoto kritéria. Podle fakturačního místa se pak naplní bankovní spojení.

Naplníme-li následující 4 pole, program bude vložené hodnoty přednaplňovat do odpovídajících polí v řádcích dokladu, kde by se už neměly měnit:
- OS: určeno pro zadání kódu OS, který může ušetřit práci s pořizováním údajů o OS v řádcích.
- Spotřební daň: informační údaj obsahující součet SD z řádků
- DPH: můžeme volit z možností: Neurčeno (implicitně) / Základní / Snížená / Bez DPH / Osvobozeno. Má smysl zadat v hlavičce pokud bude DPH ve všech řádcích stejná, jinak je lépe zapsat ji až v řádcích, kde se kopíruje z číselníku skladových položek a služeb.
- Datum pohybu: předem naplněno systémovým datem.
- V pořádku: vypínač, jehož využití je plně na uživateli, například pro označování prodejek, které už mají uhrazené faktury a pod. Pokud používáme takový prohlížeč prodejek, který tento sloupec obsahuje, zobrazují se v něm řádky jednotlivých prodejek černě respektive červeně, podle toho, zda je tento vypínač v hlavičce prodejky zapnutý respektive vypnutý. Ve správě tabulky dokladů lze v nastavení databáze nastavit speciální přístupová práva pro vstup do "spořádaných" dokladů, t.j. do dokladů, kde je přepínač zapnutý. Program umožní opravu spořádaných dokladů jen uživatelům s povoleným přístupem.
- Datum uskut.zdanitelného plnění: nabízí systémové datum
- % penalizace: je-li pro zákazníka zapsáno v adresáři, převezme se.
- Datum DPH: standardně nastaveno jako nulové (v tom případě se bere datum uskutečnění zd. plnění - hlavně pro stará data), při editaci datumu zd. plnění se toto datum kopíruje do datumu DPH. Pokud je vyplněno, slouží k natahování % DPH do řádků z tabulky Sazby daní.
- Datum vystavení: předem naplněno systémovým datem
- Dny splatnosti: jsou-li zadány v adresáři, přebírají se ze záznamu zákazníka
- Datum splatnosti: vypočteno z data vystavení a dnů splatnosti
- KS: konstantní symbol
- Způsob úhrady: implicitní nastavení podle číselné řady, resp. podle adresáře. Není-li nastaveno, nabízí se seznam možností: Není určen / Převodním příkazem / Inkasním příkazem / Složenkou / Hotově / Dobírkou / Směnkou / Vnitro úhradou / Zápočtem / Restitučním plněním / Zálohou / Předplatba / Splátkový kalendář / Eskontní úvěr.
- Typy faktur: tento editační dialog umožňuje vybrat jednu z možností: Není / Sběrná / Jednotlivá / Ihned.
Není - z prodejky není nastavena žádná návaznost do sběrné faktury
Sběrná, Jednotlivá - hromadně se z nich vystavují faktury v modulu fakturace - akce vystavování faktur. Objasňuje ji kapitola věnovaná Vystavování faktur.
Ihned -po volbě tohoto typu faktury se objeví tlačítko faktura - po jeho zmáčknutí program ihned zobrazí číslo příslušné faktury. Je možné prohlížet si ji ještě v průběhu vkládání prodejky, při vhodném nastavení se po zápisu prodejky nabídne tisk faktury.  
- Způsob dopravy: implicitně Osobně, další možnosti jsou: Autodoprava / Pošta / Letecky / Vlakem / Vlastní odběr
- Bankovní spojení: konkrétní vlastní bankovní účet, na který má být provedena úhrada faktury. V záznamu fakturačního místa je odkaz na adresu vlastní firmy, v adresáři jsou pak uvedena bankovní spojení vlastní firmy, jedno z nich je pro fakturační místo vybráno jako přednastavované. Toto bankovní spojení se zde nabízí, ale je možné vybrat i jiné bankovní spojení, patřící vlastní firmě.
Následují 3 pole, kam lze zadat váhové a objemové údaje důležité pro dopravu:
- Brutto, Počet palet, Objem m3: program z množství v řádcích dokladu a z informací o skladových položkách v řádcích vypočítá a zobrazí tyto hodnoty, uživatel může do polí umístěných pod vypočtenými údaji vložit vlastní hodnoty.
- Typ ceny: implicitně PC (prodejní cena), další možnosti jsou MOC (maloobchodní cena), CM (cizí měna) a CM s DPH (cizí měna s DPH).
Je-li v číselné řadě v nastavení vypnuto používání Nověho ceníku, jsou přístupná další dvě pole:
- Ceník, Kategorie:
pro výpočet cen podle zadaného (starého) ceníku.
Je-li používání Nověho ceníku zapnuto, lze v číselné řadě nastavit standardně používaný nový ceník a pro odběratele, u kterých chceme používat speciální ceníky, lze je zadat do jejich záznamu v adresáři.
Nastavíme-li typ ceny
Cizí měna, otevře se další trojice polí pro zadání údajů pro cizí měnu:
- Cizí měna, Kurzovní lístek, Kurz cizí měny: údaje pro
cizí měnu zapisujeme přímo nebo vybíráme z číselníků
- Přijal, Vydal, Schválil, Vystavil: odkazy na číselník
Provedl
-
Text: jednořádková poznámka v hlavičce prodejky
- Vnitrodoklad: prostor pro číslo vnitrodokladu podle zvyklostí firmy.
V ukázce je vyplněná hlavička prodejky, vypínač "Vystavit fakturu" není zapnutý, takže není přiděleno číslo faktury, prodejka není vyfakturována:

graphic

V dolní části dialogu jsou informace o počtu základních jednotek, skladové hodnotě, prodejní ceně, zaokrouhlení a částce k úhradě, prozatím jsou nulové, vzhledem k tomu, že prodejka dosud nemá žádné řádky. Najdeme zde i tlačítka:
- K - kopie dokladu
- Maž 0 - při použití matrice odstraní řádky s nulovým množstvím.
-
Přepočet dokladu - přepočítá množství a ceny z řádků a porovná s hodnotami v hlavičce dokladu. Pak ohlásí, že po přepočtu nedošlo ke změnám, nebo zrekapituluje rozdíly a navrhne opravu.
-
Vratné obaly - automaticky vygeneruje řádky vratných obalů, pokud jsou v prodejce řádky skladových položek, které se prodávají ve vratných obalech. Podrobněji vyloženo v části, věnované ceníku skladů a služeb a popisu údajů v záznamu skladové položky.
-
P1 - otevře dialog pro zadání poznámky k faktuře. Lze vložit text prakticky neomezené délky. V dialogu je navíc tlačítko Transkam - vyvolá speciální dialog podle požadavků firmy Transkam.
-
P2 - poznámka k dokladu
-
Seznam obj.: tlačítko zobrazí prohlížeč objednávek
- Rozp. slevy: rozpuštění řádkových slev
- Pol.: číselník položek
- R - údaj Určení jednotky pro zaokrouhlení MN v řádku : (ZJ, BJ, BJ2, PJ). Do řádků skladových dokladů se přidal údaj Zaokrouhlovat MN Ano/Ne. Funkčnost při stisku butonu Zaokrouhlit v dokladu:NE - MN ZJ realizované zůstane beze změn nebo ANO - MN ZJ realizováno se podělí přepočtem k pracovní jednotce(dle nastavení na MN pracovních jednotek), vsledné číslo se zaokrouhlí na celé číslo nahoru a zpětně se vynásobí přepočtem na základní jednotky. Toto vypočtené číslo se zapíše do údaje MN realizované. Tento přepočet se provede pouze pro řádky, kde bude volba pracovní jednotky v řádku nastavena na základní. Př. počet MN realizováno = 10ks, přepočet v položce 1 krt=12 ks Výsledný výpočet: 10/12=0,833 krt zaokrouhleno na 1 krt 1*12=12ks

Do hlavičky dokladu se uživatel vrátí po vložení řádků pokud hodlá vystavit fakturu a nezaškrtl pole "Vystavit fakturu" hned při vkládání hlavičkových údajů. Je-li vystavení faktury zapnuto, program zpřístupní tlačítko Faktura, kterým uživatel vstoupí do faktury. Má zde stejné možnosti, jaké popíšeme v kapitole Faktury

Jako u ka
ždého dokladu v aplikaci HORRYWIN proběhnou po stisknutí tlačítka "Uložit" akce po uložení, obvykle tisky prodejky nebo dodacího listu. Je-li prodejka označena jako vyfakturovaná, zapíše se zároveň odpovídající záznam do souboru faktur a pokud je v číselné řadě faktur nastaven v akcích po zápisu vhodný tisk, nabídne se i tisk faktury.