Práce s účetními doklady je nejběžnější způsob práce s aplikací v agendě Účetnictví. Pro
správné pochopení systému účtování v ručně vkládaných dokladech v aplikaci HORRYWIN je
třeba vědět:
1. Uživatel v dokladech zapisuje-účtuje Kč na stranu MD nebo Dal řídícího účtu, souvztažné
zaúčtování na vedlejší účet zajišťuje systém.
2. Aplikace implicitně podporuje systém, kdy jako řídící účty jsou uváděny rozvahové (případně
podrozvahové) účty, zatímco účty nákladů a výnosů jsou účtovány jako souvztažné.
3. Organizační struktura (OS) je v systému implicitně chápána jako neúčetní členění nákladů a
výnosů. Z toho vyplývá, že OS se zadává k vedlejšímu účtu. Formuláře pro zadání řádků jsou
nastaveny tak, že OS zadanou v řádku dokladu vztahují k vedlejšímu účtu a neumožňují uvádět
OS k řídícímu účtu. Implicitní prohlížeče řádků nabízejí nejprve sloupce pro zadání OS k
vedlejšímu účtu (označeno jako OS2, Středisko 2, Činnost 2,...), teprve "vzdálenější" sloupce
prohlížeče by umožnily zadat i OS k řídícímu účtu (OS, Středisko, Činnost,...)
Pokud by uživatel potřeboval zadávat OS k řídícímu účtu, bylo by nutné změnit nastavení
prohlížečů řádků dokladů tak, zadání OS k řídícímu účtu bylo snadnější a aby popisy sloupců
uživateli jasně ukazovaly, kterou OS právě zadává.
Pokud tedy účtování na OS neprobíhá tak, jak si uživatel představuje, je obvykle důvodem
nerespektování těchto pravidel.
4. Vztah hlavičky a řádků dokladu:
S výjimkou dokladů typu V-všeobecné program vyžaduje, aby byl v hlavičce dokladu zadán:
- řídící účet, který je zároveň řídícím účtem ve všech řádcích,
- celková částka, která bude dokladem na řídící účet zaúčtována. Ta pak musí souhlasit se
součtem částek, které jsou na řídící účet zaúčtovány jednotlivými řádky dokladu.
Nejsou-li splněny, program nedovolí zápis dokladu.
Pro velký rozsah je téma rozděleno do podkapitol:
- Prohlížeč hlaviček účetních dokladů
- představuje vstup do editace dokladů, v liště nástrojů
jsou navíc umístěna tlačítka, která spouštějí řadu důležitých akcí.
- Editace hlavičky dokladu - co uživatel zadává
v hlavičce dokladu.
- Editace řádků dokladu - popisuje editaci řádků
včetně práce s některými pomocnými tlačítky.
- Další záložky a tlačítka
- jaké informace najde uživatel na dalších záložkách, jaké další akce s
dokladem aplikace umožňuje.
- Zvláštnosti podle typů dokladů - práce
s doklady různých typů se v některých bodech liší, zde
popíšeme hlavní specifika jednotlivých typů.
- Deník - jako zdroj rychlých, aktuálních
informací z řádků dokladů a možnosti, které nabízí.