Uživatel předem připraví doklady "na papíře" podle podnikových směrnic, předpisů a zvyklostí, ty
pak "vkládáním dokladu" v programu převede do elektronické formy.
Při tomto postupu se obvykle neprovádí tisk pořízeného dokladu, obsluha pouze vizuálně
zkontroluje shodu mezi originálním dokladem a rekapitulací pořízeného dokladu na obrazovce. Příklady: Zápis došlé faktury opatřené předkontací, zápis bankovního výpisu, pokladního
dokladu, výdejky vypsané skladníkem,...
2. Vytváření dokladů přímo v elektronické formě
Tato varianta se používá ve dvou formách: a) doklady pořizované (ručně) bez předchozí přípravy dokladu na papíře
např. v účetnictví některé všeobecné doklady, v zásobách při zápisu příjmů, výdejů, prodejů
skladníkem přímo v programu.
Tyto doklady je nutné po zápisu v elektronické formě vytisknout a založit, tím se vyrovnají
dokladům, pořízeným v 1. variantě.
b) doklady vznikající pouze v elektronické formě činností programu
např. zaúčtování pohybů v subsystémech ("rychlé" nebo s vytvořením spojovacího souboru a
jeho následné načtení v Účetnictví), výpočet režií, výpočet nedokončené výroby, zaúčtování
fakturace.
Pro kontrolu a ukládání v písemné formě slouží sestavy ve formě testů spojovacích souborů,
výpisů vypočtených režií, výpisů nedokončené výroby a pod.
V obou variantách je výsledkem zápis dokladu v elektronické formě. Zapsané doklady mají
obecně několik částí:
- Hlavička: část obsahující informace společné pro celý doklad, všechny pro navazující řádky.
- Řádky vkládané uživatelem
- Generované řádky: vytvářené programem na základě informací z hlavičky a ručně vkládaných
řádků.
Konkrétní typy dokladů popíšeme u jednotlivých agend.
2.0.1.2. Struktura, obsah a forma účetních knih
Účetní deník, hlavní kniha i kniha analytické evidence mají elektronickou formu datových
souborů, které se vytvářejí a aktualizují současně se zápisy dokladů, načítáním dokladů ze
subsystémů, případně při zpracování dokladů. Pravidelně se tisknou a ve formě sestav zakládají.
Podobně i saldokonto, zápisy pohybů v "podřízených"
agendách (deníky dokladů dopravy, mezd, majetku, zvířat, výroby, obchodu a skladů) mají také elektronickou podobu, aktualizují se při
zápisech řádků dokladů příslušné agendy.
2.0.1.3. Průběh zpracování dat a návaznosti fází zpracování dat v účetnictví
Vzájemný vztah jednotlivých agend aplikace: 1. V agendách Doprava, Mzdy, Majetek, Zvířata, Výroba, Obchod a sklady ("podřízené agendy,
subsystémy") po relativně samostatném zpracování proběhne zaúčtování.
Může mít dvě formy:
- Zaúčtování spojovacím souborem: vytvoří se textový spojovací soubor ze kterého při načítání
v agendě účetnictví vzniknou účetní doklady.
- Rychlé zaúčtování: přímý zápis do tabulek účetnictví.
2. Agenda Üčetnictví pracuje s vlastními účetními doklady a kromě toho přebírá data vznikající
zaúčtováním agend vyjmenovaných v bodě 1.
3.Informační systém je agenda, která
nabízí stručné přehledy nejdůležitějších dat ze všech
ostatních agend určené zejména pro řídící pracovníky.
Z tohoto vztahu vyplývá i obecný postup zpracování:
1. Zpracování v podřízených agendách
Průběžně:
- vkládání "ručních" dokladů
- fakturace Jednou nebo víckrát v měsíci:
- kontrola pomocí sestav
- tisky seznamů faktur
- zaúčtování vystavených faktur: "rychlé" nebo prostřednictvím souboru dokladů Na konci účetního měsíce:
- zaúčtování-"rychlé" nebo vytvoření spojovacích souborů
- změna účetního měsíce
2. V účetnictví
Průběžně:
- pořízení "ručních" účetních dokladů
patřících do účetního měsíce Jednou nebo vícekrát za měsíc:
- zaúčtování fakturace - rychlé nebo prostřednictvím souborů dokladů ze všech fakturačních míst
- zaúčtování podřízených agend - rychlé nebo prostřednictvím spojovacích souborů, obvykle po
uzávěrkách v agendách Na konci měsíce - zpracování uzávěrky měsíce:
- zpracování režií
- zpracování nedokončené výroby
- výpis saldokonta a dalších sestav
- změna účetního měsíce
3. V informačním systému
Kdykoliv podle potřeby:- Načtení dat z oblasti požadovaných informací
- Zobrazení nebo tisk informací.
2.0.1.4. Kontrolní postupy
Přehled kontrolních postupů při přezkušování vstupních dat, správnosti průběhu zpracování dat a
jeho výsledků, úplnosti zpracování dat, návaznosti jednotlivých fází zpracování dat, úplnosti a
věcné správnosti datových souborů, souvisejících s vedením účetnictví:
1. Přezkušování vstupních dat
Doklady ručně vkládané
- Vizuální kontrola shody originálu dokladu s rekapitulací pořízeného dokladu.
- U pokladny, banky: shoda zůstatku účtu pokladny nebo banky se stavem v pokladním deníku,
na bankovním výpisu. Doklady generované
- Spojovací soubory: shoda obratů stran účtů s obraty na výpisu testu spojovacího souboru,
existence účtů ve výpisu testu.
- Ostatní generované doklady: kontrola výpisu.
2. Kontrola správnosti průběhu zpracování dat a jeho výsledků
- Při automatickém zpracování (načítání souborů, rozpouštění, zpracování režií, NV ...) nesmí
dojít k havárii programu nebo k hlášení chyby (nečitelnost diskety, chyba CRC, přeplnění
disku...).
Pokud vše proběhlo bez hlášení chyb, kontrolujeme:
- vyrovnanost obratů v hlavní knize,
- shodu se zůstatky saldokontních účtů,
- shodu hospodářského výsledku na všech sestavách kde je vypočten (rozvaha, výsledovka,
hlavní kniha, vnitropodnikové výsledovky a vnitropodnikové sestavy)
- shodu stavů účtů DM, zásob, zvířat, mezd se stavy na sestavách z těchto agend.
3. Úplnost zpracovaných dat
Kromě kontrol v poslední části bodu 2:
- kontrola úplnosti číselných řad dokladů na sestavách,
- kontrola evidovaných ale dosud nezaúčtovaných dokladů
4. Kontrola návaznosti jednotlivých fází zpracování dat
Většinu kontrol obstará program; nelze získat důležité sestavy, dokudneproběhnou potřebná
zpracování.
Fáze výpočtu režií a nedokončené výroby musí uživatel spustit sám, při opomenutí v některém
měsíci lze v dalších měsících nahradit výpočtem za více měsíců.
5. Kontrola úplnosti a věcné správnosti datových souborů
- u vstupních dat: test souboru při výstupu ze subsystému se musíshodovat s testem před
načtením do účetnictví, oba testy musí mítvyrovnané obraty účetních stran.
- datové soubory dokladů, stavů (účtů, skladových položek,...): Operační systém je vzhledem k
použitému typu databáze schopen rozpoznat a ohlásit poškození souboru. Kontrolu dat lze také spustit pro jednotlivé
tabulky, agendy i pro celou aplikaci. Při nalezení chyby
aplikace nabízí provedení rekonstrukce dat - kapitola 1.0.6.2.2.
2.0.1.5. Opatření k ochraně datových souborů
před jejich zneužitím, poškozením, zničením, ztrátou, záměnou či před narušením jejich úplnosti,
popřípadě opatření k utajení číselných znaků či jiných symbolů a zkratek užívaných při vedení
účetnictví.
1. Ochrana před zneužitím, opatření k utajení
Spuštění programu je obecně vázáno na jméno uživatele. Jednotliví uživatelé jsou evidováni,
mají nastavená svá hesla a přístupová práva
k agendám, a číselným řadám dokladů i práva na
provádění některých operací a změny nastavení. Přístupová práva jsou bohatě rozčleněna a
rozlišena na právo nahlížení na veškerá data nabo pouze sestavy, zápis, aktualizaci dříve
zapsaných nebo výmaz dokladů, zápis, aktualizaci nabo výmaz záznamů v číselnících, změny v
nastaveních datových struktur (tabulek, prohlížečů, číselných řad, tiskových sestav).
2. Ochrana před záměnou dat
Tam, kde aplikace běží na jedné síti, pracují všichni uživatelé s jedním zdrojem
dat. Aplikace
sama rozlišuje data jednotlivých účetních měsíců v rámci roku, případně různých účetních let.
Pokud se přebírají data z počítačů mimo tuto síť, uživatel musí zvolit vhodný systém rozlišování
spojovacích souborů z nich.
3. Ochrana před poškozením, zničením, ztrátou nebo narušením
Ochranu zajistí pouze důsledné zálohování
dat na vhodná média. Síťový SW má obvykle vlastní
systémové prostředky pro zálohování všech dat na síti.
V každé agendě v modulu Správa najdeme bloky práce s tabulkami,
popisuje je kapitola 1.0.6.2.
a její podkapitoly:
- zálohování dat celé aplikace,
- obnova dat celé aplikace ze zálohy,
- zálohování dat agendy,
- obnova dat agendy ze zálohy,
- kontrola tabulek,
- kontrola dokumentů,
- optimalizace tabulek,
2.0.1.6. Způsob oprav vstupních a výstupních dat a chyb, vzniklých v
průběhu zpracování
Data je třeba opravovat v souladu s podnikovými předpisy. Možné postupy:
1. Oprava změnou pořízeného dokladu
Možné jen u chyb v aktuálním měsíci. Pokud to podnikové směrnice umožňují (alespoň
některému uživateli s vyššími právy), lze opravu provést novým vstupem do dokladu, jeho
opravou a novým zapsáním. V případě chyby v podřízených agendách následuje po opravě nové
zaúčtování.
Aplikace však umožňuje i "zamknutí" dokladů - bezprostředně po zápisu nebo po uplynutí určené
doby. Pak lze opravy provádět pouze pomocí opravných dokladů - stejně jako při opravách v
pozdějších účetních měsících.
2. Storno původního dokladu a zápis nového
Určeno zejména pro opravy v pozdějších účetních měsících. Vytvoříme doklad "Storno" - stejný
jako původní, ale s opačnými znaménky, kterým se původní zápis zruší. Pak zapíšeme
opravovaný doklad správně.
3. Oprava chyb vzniklých v průběhu zpracování
- chyby při zaúčtování: doplnit účtovou osnovu agendy, opravit doklad (DP v zásobách, účet
odběratele nebo tržby ve fakturaci...) a zopakovat zaúčtování.
- náhodné chyby v průběhu zpracování (výpadek proudu, kolísání napětí v síti) - zopakovat
příslušnou fázi zpracování.
4. Oprava výstupních dat
Chyby ve výstupech se zpravidla odstraní opravou vstupních dat, případně (pokud jsou
důsledkem chyb v průběhu zpracování) opakovaným zpracováním.
2.0.1.7. Postupy při havárii prostředků výpočetní techniky
Nejdůležitější je zabezpečovat se před haváriemi systematickým zálohováním důležitých souborů
na vhodná média a jejich ukládáním na bezpečná místa. Bezpečnost se významně zvyšuje
střídavým zálohováním na více sadách médií a jejich ukládáním odděleně.
V případě krádeže, požáru, jiné živelné pohromy nabo havárie výpočetní techniky programy
podle potřeby nově instaluje zástupce firmy HORRY nebo uživatel, pokud k tomu má dostatek
odbornosti. Data lze obnovit ze záloh.
2.0.1.8. Způsob úschovy datových souborů, obsahujících údaje účetnictví
1. Data aktuálního měsíce
Zálohovat podle doporučení: doklady po každém pořizování, agendu podle rozsahu denně nebo
v delších obdobích, která by však neměla překročit 1 měsíc.
2. Data uzavřených měsíců
Zálohovat celou agendu případně všechna data aplikace.
3. Uzavřené roky
Zálohovat celou aplikaci včetně všech číselníků, konfigurace, případně i verze programu, kterou
byl rok uzavřen. Zálohy uchovat nejlépe na dvou sadách médií.